More
    Kezdőlap Babod hősei

    Babod hősei

    Az elmúlt több mint harminc évben Babodon az off road világ megszámlálhatatlanul sok hőse született meg. Olyan hősök, akiknek nem számítanak az akadályok, akik megbirkóznak a siratófalakkal és dagonyákkal, uralják a technikát és Babodon egészen biztosan korlátlanul szabadnak érzik magukat. Közülük most csak húsz hőst mutatunk be, de a többiekre is gondolunk, gondoljatok!

    A messze földön méltán híres Lucifer Team tagja, idén 15. éve vesz részt a fesztiválon. A Lucifer Team tagjaitól megszokott módon évről évre egyedi autót épít a versenyzéshez, legújabb verziója épp tavaly készült el. Leginkább az Éjszakai trophy és a Sárgyorsulás versenyszámai állnak közel hozzá. Lelkiismeretes autómentő szakemberként sok-sok babodi kolléga és sárverseny-társ szeretettel emlegetett őrangyala, az Elesett Járművek Kihúzója, a Sárba Ragadt Emberek Megmentője. A Lucifer Team névadójának, a Nissan Patrolból épített, Praga hidakkal és 8200 köbcentis, kétütemű, kompresszoros Detroit Diesellel szerelt legendás babodi kihúzó-szörnyetegnek a szelleme ezek szerint kötelez!

    Babod olimpiai ezüstérmes, junior világ- és Európa-bajnok, többszörös magyar bajnok birkózó hőse. Sportteljesítményei mellett eddig viszonylag szerény fény jutott annak a jelentős ténynek, hogy Sanyi gyerekkora óta babodos. Több évtizede követi közelről Babod töretlen fejlődését és növekedését, ez alatt az idő alatt számtalan jármű megfordult a kezei alatt: szép pickup, kicsit csúnyácskább dzsip, kölcsönautók és saját autók. Az amerikai terepjárók rajongója, ám tekintettel arra, hogy élsportolóként már egy életre kisportolta magát, Babodra inkább az örömautózás, a régi barátok és a kötetlen hangulat miatt érkezik évről évre.

    Sárga Toyota Land Cruiserje Babod egyik turisztikai vonzereje. 25 éve versenyez, igazi babodi veterán. Eleinte a sokak által kedvelt Suzuki Samurai-jal hódította meg a babodi Siratófalat és Katlant, de az évek során az ereje miatt inkább a Toyota Land Cruiserre váltott, és azóta is kizárólag arra esküszik. Karosszérialakatos mesterként a terepjáró-építésből is vastagon kiveszi a részét, a jelenleg is használt Toyotákat úgy építette, hogy műszaki vizsgával, rendszámmal, közúton is tudjon velük közlekedni. István a triál ügyességi kategória nagy rajongója, mert sokkal jobban szereti, ha az okosságon és az ügyességen múlik a verseny, mert csak így lehet megmutatni egy-egy épített terepjáró kiválóságait. Fia először 3-4 évesen fordult meg Babodon, és ahogy oly sokan mások, ma már ő is saját terepjáróval járja Babod útjait. Természetesen, akárcsak édesapja, sárga Toyota Land Cruiserrel.

    25 éve erősíti babod törzseit. Először – mint oly sokan – nézőként vett részt a fesztiválon, de az off road legyőzte őt is: hamarosan egy kölcsönbe kapott Toyota pickuppal, majd egy Suzuki Samurai-jal véste be nyomait a babodi legendáriumba. Azóta aktív terepjáró triálos versenyző: 2015-ben és 2016-ban is a terepjáró triál kategória Európa-bajnokává avatták. 2004-2005 környékén a babodi triál betétfutamok szervezéséből és lebonyolításából is kivette a részét, manapság pedig a bizonyára szintén mindenki által ismert Dakar-ralin vezet szervizkamiont. Mindez Babodon kezdődött, ahová Pali azóta is visszajár.

    Ha Horváth Balázs, akkor G-Mercedes. Vagy egyszerűen csak G. A legszebb betű, a legjobb terepjáró – állítja Balázs, s ezzel sokan vitatkoznak, szerencsére a vita elsősorban nem elméleti. Babodon ugyanis minden évben kiderül, mit tud a G. Balázs 2006 óta G-zik Babodon, kétévente vendégprogramot is szervez, ilyenkor cirka 100 db G-Merci vonul fel, hogy a közösség összefogásával is megmutassák a G-betű erejét. Az off road és a G-Mercedes népszerűségének növelése érdekében ráadásul saját fesztiválját is elindította: immár negyedik éve szervezi a G-Amboree Mercedes G Találkozót.

    1998 érintette meg és ragadta magával babodi sár. Saját csapatával, a Hajdu Off Road Teammel általában 6-7 egyedi, csővázas járművel érkezik Babodra. Épített terepjáróikat néhány tíz méter csőből, más járművekből újrahasznosított motorokból, váltókból és hidakból, gondosan kiválasztott, professzionális versenyautó-alkatrészekből, a színtiszta off road mágia segítségével építik. A Hajdu Off Road Team csővázas terepjáró mágiája Babodon kezdődött és soha nem ér véget, mert az úttalan utak határtalanok és végtelenek. Robi a 2018-as Babod Nemzetközi Off Road Fesztiválon is rajtkockára, illetve sárkockára áll majd.

    A G-Mercik egyik gurujaként ismert Gábort Babod oltotta be az off road szeretetével, de a terepjárós szenvedélye kialakulásában az is komoly tényező, hogy gyerekkori cimborája Mofli, a babodi szamuráj. Versenyzőként és szervezőként rendszeresen részt vesz a Bács Trophy Bajnokságon, de Babodon sosem versenyez. Babod számára a korlátlan szabadság évi néhány napját jelenti, amikor 10-15 jóbaráttal reggeltől estig elvárások és komoly célkitűzések nélkül élvezik az autókat, a terepet, a dagonyákat és egymás társaságát.

    Ildikó és testvérei, Tamás és Balázs igazi babodi gyermekek. Az első babodi fesztiváljukra Kroóék még a nyolcvanas években, öten, egy Kispolskival érkeztek, és amikor látták, ahogy a Siratófalat „meghágja” egy terepjáró, azonnal beleszerettek ebbe a világba. 1992-ben a Kroó-család is terepjáró tulajdonosa lett, majd lakókocsival járták az ország és a régió off road versenyeit. Volt, hogy egy évben csaknem 100 napot töltöttek lakókocsiban az igazi off road élmények miatt. Ildikó leginkább a családi összetartó erő és a remek közösség miatt imádja Babodot, aminek egy időben még a szervezői feladataiban is közreműködött.

    Babod emblematikus apa-fia párosa. Nem az apa, hanem a fiú oltotta be a családot az off road szerelemmel. Noel 8 éve, 14 évesen avanzsált a Babod Nemzetközi Off Road Fesztivál ifjú titánjává, amikor is quaddal rögtön a dobogó tetejét sikerült felavatnia. Noelt korábban a keresztapja avatta be a quadozás világába, majd a középiskolás srácból profi versenyző lett. Mihály apaként nem aggódott miatta, mert látta, hogy a fia fokozatosan és okosan sajátítja el az off roadozás fortélyait, s ugyanúgy „megüli” és uralja a 250 ccm-es, mint később a 800 ccm-s gépet. Tavaly Babodon apa és fia már közös side-by-side bemutatót tartott, ráadásul quados kategóriában Noel az első, Mihály pedig a második lett. Mostanában leginkább Can-Am Maverick X3-as volánja mögött szeretik felszántani a babodi földet, ahol a semmi mással összehasonlítható Babod-feeling és a régi barátok viszontlátása legalább annyit nyom a latban, mint a versenypályán nyújtott teljesítmény.

    Az épített autók babodi királya; egy fesztiválra általában 2-3 egyedi gyártású terepjáróval érkezik. 22 éve tolja Babodot, minden jöhet neki, ami terep, igazából nála nem csupán szenvedély, hanem magas szinten folytatott alkotói tevékenység az off roadozás. Ennek köszönhetően kétszeres terepjáró triál Európa-bajnok, továbbá a világszerte megrendezett trophy versenyek fix első, második, harmadik, vagyis dobogós résztvevője. A terepen kitűnően teljesítő épített autói miatt egy-egy menet után sokan kérnek tőle tanácsokat, amiket örömmel ad, de a valódi műhelytitkokat megtartja magának, mert szerinte senki sem spórolhatja meg a saját útját.

    Veronika Baboddal cseperedett: egy éves kora óta állandó résztvevője a fesztiválnak, ebből arra következtethetünk, hogy náluk Babod és az off road valódi családi őrület. Már most gondoskodik az utánpótlás megfelelő szemléletformálásáról, méghozzá azzal, hogy ma már saját csemetéjével közösen látogatja a fesztivált. Gyerekkorában megélte, hogy az épp gyereknapra eső Babodon helikopterről szórták a dagonyázó gyerkőcöknek a csokit, s látta, miként fejlődik, lesz egyre nagyobb népszerűségű lóerő-cirkusz és közösségi esemény a babodi fesztivál. A fejlődés és a népszerűség felívelése ellenére Veronika szerint Babod megőrizte bensőséges, baráti hangulatát, ami miatt még olyanok is sokan beleszeretnek, akik nem terepjáróznak.

    Az ügyes, kicsi és könnyű, könnyen átalakítható és szerelhető Suzuki Samurai egyik rajongója és szakavatott ismerője. Öt éves korában érkezett Babodra és azóta is itt gyakorol, ami azért egy kis túlzás, de tény, hogy Bálint annyira komolyan veszi a gyakorlást, hogy bakonyi otthonában még saját pályát is épített. Ennek eredményeként tavaly, Babodon, a sárgyorsulási versenyen kívül az összes versenyszámban elindult, négyből hármat meg is nyert, az egyikben pedig második lett. Az ember és jármű, illetve a pilóta és a navigátor közötti harmóniában hisz. Ez utóbbi nem is lehet olyan rossz, mert navigátora nem más, mint barátnője, akiben maximálisan megbízik, és akivel rendkívül ütős, összeszokott csapatot alkotnak.

    Laci egyike a babodi notórius serleghalmozóknak. Volt olyan év, amikor négyet, sőt hatot is hazavitt belőlük. Dagonyához vezető útjának kezdete 10 évvel ezelőtti: először utcai terepjárókkal, egy Grand Cherokee-val, majd egy Wranglerrel ismerkedett, később pedig egy G-Mercivel kötött örök barátságot. A Hajdu Off Road Teammel közösen szokott versenyezni, érdekes módon egyedi építésű, de rendszámmal, műszaki vizsgával is ellátott terepjáróval indul. Babod legalább annyira van a közönségért, mint a versenyzőkért és autóval résztvevőkért, ezt erősítve Laci a publikum egyik látványos szórakoztatója, így aztán mélyen felelős azért, hogy egyre többen imádják Babodot és az off roadozást.

    Rulek Gábor mottóját akár a Babod Off Road szlogenjeként is használhatnánk: a nagy sár sosem akadály, hanem lehetőség! 3000-es, V6-os Ford motorral szerelt, emblematikus GAZ 69-ese 12 éve a fesztivál egyik legismerősebb „arca”, a bal mellkasára tetovált régebbi Babod-logó pedig a dagonyák környékén bóklászó, szabadnapos kultúrantropológusok egyik csemegéje. Gábor azért szereti Babodot, mert szereti a szabadságot és ezt tartja a legszabadabb, legjobb hangulatú fesztiválnak. És mivel Babodból sosem elég, a fesztivál előtt már egy héttel a környékre megy az összeszokott társasággal, hogy alaposan kitúrázhassák magukat és járműveiket.

    2000-ben, 14 évesen, még nézőként, gyalogosan látogatott el Babodra. Sehol máshol nincs olyan, gondolta, hogy amerre a szem ellát, ezer és ezer terepjáró népesíti be a poros horizontot, csak Babodon. Így Zoli nem sokáig bírta és legelőször egy V6-os benzines hajtotta, traktorgumikon kapaszkodó UAZ-zal tette le a névjegyét Babod forgatagában. 2010 óta mindenféle csővázasokkal gyűri a sarat, a versenyek közül pedig leginkább a sárgyorsulás áll közel a szívéhez. 2-3 éve ugyanazzal a csővázassal érkezik, és idén is biztosan felbukkan a lóerő-sokadalomban, méghozzá barátnőjével, Andival, akit szintén sikerült megfertőznie az off road járvánnyal.

    Gábor még csattogós lepkét tologatott, amikor édesapja már veterán autókat újított fel különböző filmforgatásokra: ekkor látott meg a veteránok között egy klasszikus, amerikai Jeepet. Szerelem volt ez első látásra, ami azóta sem múlik. Amikor először járt Babodon, alig jutott szóhoz a meghatottságtól: ennyi terepjáró egy helyen! Ennél felszabadítóbb érzést addig még nem élt át. Idén immár huszonegyedik alkalommal hódol Babod örömeinek, egy jó ideig a májusi születésnapját is a fesztiválon ünnepelte. Sokáig versenyzett, többszörös bajnok a széria és az épített kategóriákban is. Magyarországon ő volt a második, aki négykerék-kormányzású járművel érkezett a babodi paradicsomba. Legújabb, tavaly épített Jeepjében akár az egész család elfér, navigátora pedig nem más, mint 13 éves kisfia.

    Babod igazi hőse, örökös magyar off road bajnok. A fényképe mindent elárul arról, kicsoda Zsom Lajos és mit jelent neki az off road, nem véletlen, hogy az elmúlt hetekben épp ezt a képet egy ausztrál off road fesztivál hivatalos plakátján láthattuk viszont. Szerinte a terepjárózásban mindenki megtalálja a magáét, legyen az a tökéletességre törekedő járműtechnikai szöszmötölés, az adrenalindús gyorsulási verseny, vagy épp a szellemi feltöltődést szolgáló, barátságokat megerősítő erdei terepjáró-túrázás. Az első babodi rendezvényen még nézőként vett részt, de az azt követő 31 évben trófeák, rajongók és barátok sokaságát köszönheti Babodnak, Babod pedig rengeteg felejthetetlen pillanatot neki.